از شر شوره سر میخوام خلاص بشم چکار کنم؟

 شوره سر چیست؟

شوره سر مشکلی است که حدود ۵۰ درصد از انسان‌های کره‌ی زمین را درگیر خود کرده است. بنابراین چنانچه با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در این مبارزه تنها نیستید . 

این بیماری پوستی می‌تواند باعث پوسته‌ پوسته شدن پوست سر شود و در نتیجه لکه‌های کوچک سفید یا خاکستری رنگی را روی موها به جا بگذارد. این بیماری علاوه بر این ممکن است باعث بروز احساس خشکی و خارش در پوست سر شود خوشبختانه این بیماری مسری نیست . 

عواملی که ممکن است باعث بروز شوره‌ی سر شوند عبارتند از:

رشد بیش از اندازه‌ی مخمر روی پوست، یعنی درماتیت سبوره ای در بزرگسالان  و کلاهک گهواره‌ای در نوزادان

عفونت قارچی پوست سر  

هرگونه واکنش آلرژیک به اسپری مو، ژل، رنگ مو و …

علاوه بر این موارد، استرس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد هم می‌توانند شوره‌ی سر را تشدید کند.

در اغلب موارد قارچ‌هایی که باعث پیدایش شوره‌ی سر می‌شوند، باعث افزایش رشد پوست سر شده و در نتیجه تعداد سلول‌های مرده روی پوست سر نیز بیشتر از میزان معمولی می‌شود.

اینها همان پوسته‌پوسته‌هایی هستند که روی پوست سر قرار دارند و به وسیله‌ی چربی پوست سر به یکدیگر و همچنین به پوست سر چسبیده‌اند.

انواع شوره سر به چه صورت است ؟

  شوره سر به ۲ صورت می باشد  : 

* شوره سر خشک : (شوره سر در این وضعیت بگونه ای است که شوره ها خشک هستند و به پوست سر چسبیده نیستند و بصورت پوسته‌های نازک با ظاهر پودری خاکستری روی سر، شانه‌ها و اطراف گردن مشاهده می شوند.)

* شوره چرب: (این نوع شوره بگونه ای است که بهم چسبیده هستند و این شوره ها نمی ریزند و پوسته ها در این شوره چرب هستند و بزرگتر می باشند در این وضعیت آنها بصورت متراکم هستند اغلب گاهی هم با خارش همراه هستند.)

چه عواملی می توانند در بروز شوره سر موثر باشد ؟

   مشکلات گوارشی مثل چاقی زیاد، یبوست وعدم هضم غذا

  خستگی ها زیاد در روز

 کم بودن میزان خواب

  استرس‌های روحی و اختلالات عاطفی

 نداشتن  تغذیه مناسب و  صحیح و همچنین کمبود‌های تغذیه‌ای (کمبود ویتامین ها و…)

  وجود عوامل ارثی

 اختلالات هورمونی (به خصوص آندروژنها )

  هوای‌ سرد و خشک‌

 واکنش های آلرژیک

 گرمای زیاد

  استفاده از کلاه‌های تنگ و چسبان

 پوست‌ چرب، تعریق زیاد

  اگر مواد آرایشی مو بیش از حد مصرف شود .

 عدم رعایت نظافت موها (  مانند شامپو نزدن‌ بصورت مرتب یا استفاده کردن از شامپوی نامناسب‌، عدم شست‌و‌شوی کافی سر متعاقب استفاده از شامپو و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر)

  عواملی که موجب آسیب به مو می شوند ( مانند  سشوار زدن و استفاده بیش از حد از فر مو  بیش ازحد، بابلیس، رنگ کردن و مش زدن مکرر مو.)

  مصرف برخی داروها مثل سایمتیدین، کلرپرومازین و داروهای ضدفشارخون بالا

 ممکن است  میکروارگانیسمی و یا وجود  قارچی موجب شوره سر شود .

چگونه از شوره سر پیشگیری کنیم ؟

- در صورتی که پوست سر شما دارای خارش است هیچ گاه با ناخن آن را نخارانید  چون ممکن است  باعث عفونت شود , شما می توانید از نوک انگشتانتان استفاده کنید .

- اگر در مصرف محصولات همچون رنگ مو زیاده روی کنید به دلیل اینکه این مواد دارای الکل می باشند ممکن است سبب خشک شدن موها شوند .

- باید دقت کنید در غذاهایتان حتما از ویتامینها به خصوص ویتامین های گروه B استفاده نمایید این ویتامین ها سبب می شود تا شوره سر کمتر شود و از بروز آن جلوگیری شود .

- اگر شما دارای شوره سو هستید  نباید فراموش کنید که برس زدن مرتب موها موجب می شود تا جریان خون سریعتر شود و سلول‌ها تغذیه گردد . شب ها پیش از آنکه به رختخواب بروید با یک برس مویی ، از جهت های مختلف موهای خودتان را برس بزنید این کار باید به گونه ی باشد که در حدود صدبار برس روی سرتان حرکت نماید و در همه قسمت های بدن نقاط خون را به جریان بیندازد . 

- اگر مقدار شوره سر شما در حد متوسط است و زیاد نیست می توانید از شامپوهای معمولی روز یکبار از آن استفاده کنید .

-  رعایت رژیم غذایی:  به شما توصیه می شود که از رژیم غذایی  صحیح استفاده کنید که متناسب با شما باشد . می توانید با پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها ، پرهیز از خوردن چربی‌های حیوانی، مصرف نکردن شکلات ، ‌‌آجیل ، ‌غذاهای سرخ شده و پر ادویه و غذاهایی که روی آنها فرایندهایی انجام گرفته مثل انواع کنسروها و قهوه غلیظ سلامت و شادابی را به موهای خود برگردانید . به افرادی که شوره سر دارند توصیه می شود که سبزیها و میوه‌ها و مواد پروتئین‌دار مصرف کنند . غذاهایی که ویتامینهای A ، E ، B و پروتئین به حد کافی دارند، می توانند از به وجود آمدن شوره سر جلوگیری نمایند .

 درمان طبیعی شوره‌ و کاهش ریزش مو: 

شوره‌ی سر با خشکی، خارش و پوسته‌پوسته‌ شدن پوست سر در ارتباط است. به همین دلیل است که معمولاً گفته می‌شود مرطوب کردن و استفاده از نرم‌کننده برای پوست سر و مو می‌تواند خارش سر را تسکین دهد. انجام این کار علاوه بر این، باعث تغذیه‌ی مو از ریشه تا انتهای آن می‌شود. گذشته از این‌ها برخی از درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند مشکل شوره‌ی سر و همچنین ریزش مو را برطرف کنند. در ادامه نگاهی به برخی از این روش‌ها خواهیم انداخت:

 - آب پیاز خام یک عامل ضد قارچ است و در نتیجه برای درمان شوره‌ی سر مفید می‌باشد.

 - خمیر یا ژل سیر که روی پوست سر مالیده می‌شود، یکی از درمان‌هایی است که هم برای ریزش مو و هم برای شوره‌ی سر مفید است.

 - روغن علف لیمو نوعی تونیک بسیار عالی برای موهاست و می‌تواند شوره‌ی سر را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

- سرکه سیب هم به عنوان یکی از راهکارهای است که در شوره سر از آن استفاده شده است شما می توانید برای درمان شوره سرتان از ماساژ سر با سرکه سیب استفاده کنید .

-  استفاده از آب تازه لیمو ترش به عنوان یکی از راهکارهای است که موجب از بین رفتن شوره سر می شود  شما می توانید پس از آخرین شستشو سر و آبکشی، یک قاشق غذا‌خوری از آنرا به کف سر بمالید. 

  در درمان نمودن شوره سر باید حتما از دو نمونه متفاوت شامپو ضد شوره استفاده نمایید به این صورت که بعد از هر بار حمام باید از یک شامپو استفاده کنید و از شامپوی بعدی در نوبت دیگر استفاده کرد  .

 

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir