استریل کردن و شستشوی تخت بیمارستانی و اجزای آن

  وجود محیطی تمیز و مناسب برای اجرای استانداردهای بهداشتی و ضد عفونی لازم بوده و باعث اطمینان خاطر بیماران و سایر پرسنل می گردد.

استریل کردن یک عنصر اساسی در مراقبت های پزشکی مدرن است . زیرا بیماران همیشه با ابزار جراحی ، سرنگ و بانداژ در تماس هستند. پزشکان و بیماران باید با خیال راحت از تجهیزات پزشکی استفاده کنند که این مسئله شامل تمیز نگه داشتن و استرلیزاسیون اصولی و به موقع می باشد. توجه به نکات استاندارد بهداشتی باعث جلوگیری از شیوع انواع بیماری می شود . با انجام اقدامات لازم می توان از خطر ابتلای بیمار به انواع بیماری های به وجود آمده توسط میکروب ها و همچنین انتقال انواع عفونت ها جلوگیری کرد .

یکی از مواردی که اجرای استاندارد بهداشتی و ضدعفونی باید در آن مدنظر قرار گیرد تخت بیمارستانی است که  شستشوی تخت بیمارستانی و اجزای آن باید  انجام گیرد.

تخت بیمارستانی از فریم، ریل ها، چرخ، موتور و هندل، سروپای تخت، حفاظ ها و در نهایت از رویه یا بستر تخت تشکیل شده است .نحوه شستشو و نگهداری تخت ها با توجه به کارخانه سازنده متغییر می باشد. طبق توصیه های ارائه شده، هر تخت بستری باید پس از ترخیص بیمار توسط دترجنت، شستشو و سپس خشک شود . در مورد بیماران عفونی قبل از شستشو توسط دترجنت، باید توسط گندزداها استریل گردد. تشک تخت بیمارستانی و بالشت ها و ملحفه پارچه ای بیمارستانی باید داخل رویه های ضد آب قرار گرفته تا از نفوذ مایعات بدن یا سایر مایعات به آن ها جلوگیری شود. رویه های تشک ها را می توان توسط ماده دترجنت شسته و خشک نمایید. ملحفه ها و پتو ها را باید توسط دستگاه های اتو کلاو ضدعفونی و سپس بشویید . در صورت تماس خون یا سایر ترشحات با هر یک از اجزای تشکیل دهنده تخت باید ابتدا با محلول کلر ۰.۵ درصد ضدعفونی گردیده سپس شسته شود این کار از انتقال ویروس هایی مانند HIV , HBV  جلوگیری می کند.

نکات مورد توجه در مورد انواع ضد عفونی کننده ها:

  1.  بیشتر ضد عفونی کننده ها بهترین اثر خود را در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد دارند.

  2.  افزایش دما می تواند زمان تماس ضدعفونی کننده را کاهش دهد.
  3.  درجه حرارت های پایین ممکن است اثربخشی این مواد را کاهش دهد.

دستور العمل کلی در مورد کاربرد ضد عفونی کننده ها:
در نظر داشته باشید که برای رقیق سازی و مصرف گروه های مختلف مواد شیمیایی نکات مهمی وجود دارد که رعایت آن ها به کنترل موثر میکروارگانیسم ها کمک می کند.

۱- مواد را به دقت پیمانه کنید.

۲- برای ساختن محلول مقدار معینی آب را به ماده اضافه کنید .

۳- از ظروف خشک استفاده کنید .

۴- پیش از استفاده لکه ها را پاک کنید .

نکته قابل توجه اینکه بیش از ۷۰% از عفونت های بیمارستانی را می توان با شستشوی ساده با استفاده از دترجنت رفع کرد.

دستورالعمل استفاده از الکل اتیلیک ۷۰% :

اگر چه الکلها داراي طیف وسیعی از فعالیت های ضدعفونی می باشند ولی فاقد خاصیت کشندگی اسپور هستند به همین دلیل موارد استفاده آن محدودتر از سایر مایعات ضدعفونی می باشد . بهترین غلظت مورد استفاده جهت عمل ضدعفونی ۷۰ % بوده و غلظتهای بیشتر از ۹۰ % و کمتر از ۵۰ % بطور قابل توجهی فاقد اثر ضدعفونی کننده می باشد . بدلیل تبخیر آسان این مایع استفاده از آن در ضدعفونی تجهیزات مورد نظر قرار گرفته است . الکل با تخریب ساختارهای پروتئینی میکرو ارگانیسم ها باعث غیر فعال شدن آنها می شود .

 دستورالعمل استفاده ازگلوتار آلدئید :

محلول ضدعفونی موثري است که به دلیل خواص آلرژیک برخی نکات را در حین استفاده از آن باید رعایت نمود .
۱- استفاده از دستکش غیر قابل نفوذ
۲-  نگهداري محلول در محفظه هاي دردار
۳-  کلیه وسایل ضدعفونی شده با آن قبل از مصرف با آب استریل آب کشی شوند.
۴-  محفظه هاي آب استریل را دائماً ضدعفونی نمائید .
۵-  نیتریت سدیم + گلوتارآلدئید به منظور جلوگیري از زنگ زدن لوازم استفاده می شود .
۶- محلول فعال که به رنگ سبز کم رنگ می باشد براي مدت ۱۴ روز فعال است . 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir