مزایای دستگاه فیزیوتراپی خانگی TENIS

  فیزیوتراپی خانگی چیست؟

فیزیوتراپی خانگی وسیله ای است مورد استفاده افرادی که دچار مشکلات اسکلتی ,عضلانی و یا عصبی هستند که میتواند قشر جوان و پیر را با خود درگیر کند.سبک زندگی امروزی همه را به سمت انواع بیماری های از جمله دردهای کمر و دست و پا سوق میدهد.وچه چیزی بهتراز یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی .

دستگاه فیزیوتراپی خانگی وسیله ایست برای تسکین دردهای مزمن مانند دردهای پایین کمر و نیز دردهای حاد مانند دردهای حاملگی یا دردهای پس از جراحی .   دستگاه TENIS از طریق ارسال انرژی الکتریکی با طول‌موج‌های مختلف به ناحیه اعصاب، تأثیر خود را می‌گذارد. این انرژی از طریق الکترودهایی که روی پوست نصب میشود ، منتقل میگردد.بدین جهت به انتقال انرژی به این طریق، تحریک عصبی از روی پوست یا TENS گفته می‌شود.

  یکی از مهم‌ترین کاربردهای فیزیوتراپی درمان بیماری های دستگاه حرکتی می‌باشد.  این روش عموماً بر جراحی ارجحیت دارد و در اکثر موارد از درمان‌های دارویی نیز مؤثرتر است.  فیزیوتراپی با بهره‌گیری از ترکیب ورزش، ماساژ و دستگاه‌های مولد انرژی الکترونیکی می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی دردهای استخوانی-عضلانی و غیره باشد.  

انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی: 

۱- دستگاه فراصوت  یکی از ابزارهای متخصصین فیزیوتراپی در درمان آسیب‌های بافت نرم است. از میان این آسیب‌ها می‌توان از آسیب به ماهیچه، رباط، زردپی و کپسول مفصلی یاد کرد. همچنین در این روش با شل کردن انقباض‌های عضلانی منطقه‌ای باعث بهبود پدیده ماشه می‌شود (ایجاد یک کانون بسیار حساس و دردناک نسبت به لمس در ماهیچه). این روش برای درمان ماهیچه‌های آسیب‌دیده نیز به کار می‌رود.
۲- دستگاه‌های از امواج الکترومغناطیسی یا امواج کوتاه استفاده می‌شود که می‌توانند بر روی بافت‌ها اثر التیامی داشته باشند. این دستگاه‌ها تورم را کاهش می‌دهند، جریان خون را تسهیل و تحریک می‌کنند. ترکیب این عوامل باعث میشوند ماهیچه‌ها را شل کند و خشکی مفاصل و درد آن‌ها را کاهش خواهد داد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بافت‌ها می‌توان امواج کوتاه را به صورت ضربانی به بافت وارد آورد تا در فواصل بین ضرب آن‌ها، بافت فرصت خنک شدن پیدا کند.  
۳-درمان تداخلی,  روش شکل دیگری از درمان‌های الکتریکی است که در آن با تداخل دو جریان متناوب با فرکانس متوسط یک موج تداخلی با فرکانس پایین به دست می‌آید. با این کار می‌تواند فعالیت اعصاب، ماهیچه‌ها و یا رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. درمان با این دستگاه‌ها التهاب مفاصل و ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد 

۴- دستگاه‌های مبتنی بر امواج مادون قرمز که این دستگاه‌ها با گرم کردن ناحیه تحت درمان باعث افزایش خون‌رسانی به آن ناحیه می‌گردند. خون‌رسانی نه‌تنها تغذیه بخش دردناک بدن را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث حذف مواد زائد مولد درد از آن منطقه می‌گردد. 

بهترین دستگاه فیزیوتراپی خانگی:
 بهترین روش تسکین درد استفاده از روش تحریک عصبی از روی پوست(TENS) است که در بیشتر دستگاه‌های فیزیوتراپی خانگی نیز از این روش استفاده می‌شود.  و از این نظر نیز دارای مزیت هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت دستگاه‌هایی که از این فناوری در آن‌ها استفاده شده است، در حال حاضر بهترین اثربخشی را دارند. از طرفی این دستگاه‌ها به‌خوبی قابلیت استفاده در منزل و توسط خود فرد را دارند.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی یک روش  برای تحریک و یا توقف پیام‌های ارسالی از اعصاب مغز و نخاع می‌باشد. بدین‌وسیله پیام‌های درد تا حدود زیادی کاهش می‌یابند و یا حتی کاملاً متوقف می‌گردند.

علاوه بر کنترل درد، این نوع از تحریک الکتریکی حاصل از دستگاه فیزیوتراپی خانگی ، باعث افزایش جریان خون را در محدوده هدف میشود و باعث کاهش یا حذف  گرفتگی و انقباض عضلات می‌گردد. یکی از فواید دستگاه فیزیوتراپی خانگی این است که استفاده از آن نیاز به مسکن‌ها و داروهای مخدر را کاهش می‌دهد.

مزایای دستگاه فیزیوتراپی خانگی :

  1. تسکین دردهای حاد ناشی از آسیب‌های ورزشی (مانند پیچ‌خوردگی مفاصل و یا کشیدگی عضلات)
  2.  تسکین مشکلات دیسک کمر
  3.  تسکین دردهای جراحی‌های ناموفق کمر
  4.  باعث تسکین کمردرد  
  5.  تسکین درد عصبی ناشی از سندروم درد مزمن منطقه‌ای و یا دیابت 
  6.  تسکین دردهای مزمن ناشی از قطع عضو
  7. تسکین سردردهای میگرنی یا تنش‌های مزمن 
  8. تسکین دردهای ناشی از سرطان
  9.  تسکین دردهای عضلانی ناشی از استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها
  10. تسکین دردهای ناشی از عمل‌های جراحی (مانند جایگزینی مفصل، جراحی قلب)
  11. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش استفاده از داروهای ضد درد شود.  
  12. باعث تسکین درد میگردد.
  13. افزایش و بهبود گردش خون راسبب میشود.
  14.  موجب کاهش استفاده از داروهای ضد درد میگردد.

دستگاه فیزیوتراپی خانگی چگونه کار می‌کند؟
دستگاه‌های فیزیوتراپی خانگی یک نیروی الکتریکی تولید می‌کنند که ازنظر تعداد پالس، فرکانس و شدت قابلیت تنظیم دارد. تاکنون عارضه جانبی مهمی از دستگاه فیزیوتراپی خانگی گزارش نشده است.

  مدت زمان استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی:

  در شرایط خاصی مانند دردهای مزمن یا برای زنان در مرحله وضع حمل ممکن است نیاز باشد تا چند ساعت از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده شود. اما این دستگاه نباید برای دوره‌های بسیار طولانی استفاده شود وبه نوع، شدت و میزان مزمن شدن علائم شما بستگی دارد. 
چند نکته کاربردی هنگام استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی:

  1. بهتر است محل‌هایی که قرار است الکترود را قرار دهید با تیغ بتراشید و یا موبری کنید.
  2. هیچ‌گاه الکترود را در اطراف یک زخم باز یا ناحیه ملتهب پوست قرار ندهید. 
  3. الکترودها را در نزدیکی چشمان و گلوی خود قرار ندهید.
  4.  هرگونه لوسیون‌، روغن، کرم و دیگر مواد روی پوست خود را به‌خوبی بشویید.
  5. برای پیشگیری از تحریک پوست، توصیه می‌شود برای هر بار استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی کمی جای نصب الکترودها را تغییر دهید و همیشه در یکجا نصب نکنید.
  6.  بعد از روشن شدن دستگاه گزگزشدن باید در حدی باشد که مانع از انجام کارهای روزانه شما نشود و شما کاملاً احساس راحتی داشته باشید.

 
 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir