نقش ماساژ درمانی در فیزیوتراپی

 بسیاری ازافراد در دوره ای از زندگی دچار یک تنش شدید جسمی می شوند. هم نوع بیماری و هم شرایط درمان آن می تواند طرز فکر و احساس ما را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی در جوامع بشری، عوارض جسمی و حرکتی بصورت روز افزون رو به افزایش گذاشته است. مضاف بر این،بعضی از بیماری‌ها  نظیر سکته مغزی و ام‌اس در عملکرد حرکتی بدن اختلال ایجاد مینماید و مشکلات عدیده ای را به همراه دارد. معمولا برای درمان و کنترل این عوارض، از خدماتی چون فیزیوتراپی استفاده می‌شود. فیزیوتراپی می‌تواند برای تمامی افراد و در هر سنی که دچار مشکلات حرکتی شده‌اند مفید باشد.

 
ماساژ اصطلاحی کلی است که به فشار دادن، مالش دادن و دستکاری پوست، عضله‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها اطلاق می‌شود. تکنیک‌های ماساژ درمانی از وارد کردن ضربه‌های ملایم تا فشار عمقی متغیر است و گونه‌های متفاوتی از آن وجود دارد.

ماساژ درمانی یکی از شیوه‌های درمانی مورد استفاده در خدمات فیزیوتراپی است که به روش‌های مختلف انجام می‌شود. ماساژ درمانی عبارتست از فشار دادن و مالش دادن بر روی بافت های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن كمك شایانی می نماید.

فیزیوتراپی چیست و چه مزایایی دارد؟
فیزیوتراپی جزویی از علم گسترده پزشکی است که با استفاده از عوامل فیزیکی، توانبخشی و مکانیکی و ورزشی بیمارانی که دچار مشکلات و عوارض حرکتی شده‌اند را افزایش می‌دهد. این افراد می‌توانند به کمک فیزیوتراپی سلامت فیزیکی خود را به دست آورند و زندگی شاداب‌تری داشته باشند. 

  برخی از بیماری‌های عصبی همچون پارکینسون و MS علاوه‌بر آسیب‌های عضلانی و استخوانی، باعث ایجاد اختلال در اندام حرکتی بدن می‌شود. با تقویت سیستم عصبی مرتبط با اندام حرکتی توسط روش‌های خاص فیزیوتراپی، از پیشرفت بیماری میتوان جلوگیری نمود.
ماساژ بدن باعث تقویت احساس راحتی، آرامش میگردد .اگر چه ماساژدرمانی فواید متعددی دارد، اما نمی‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای درمان‌های معمول پزشکی محسوب کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ماساژ درمانی را امتحان کنید، حتماً ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

از مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی :

  1.   کاهش درد و سر درد
  2.  بهبود تعادل بدن، کنترل بیماری‌های قلبی 
  3. اضطراب
  4. فیبرومیالژی
  5. آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم
  6. آسیب‌های ورزشی
  7. درد مفصل گیجگاهی ـ فکی
  8. بهبود تحرک اندام‌های حرکتی بدن که در اثر بیماری دچار آسیب شده‌اند.

انواع روش‌های فیزیوتراپی :
۱- الکتروتراپی یکی از این روش‌هاست که به کمک تجهیزات الکتریکی خاص سرعت درمان بیمار کاهش یافته و موجب تسکین درد می‌شود. تجهیزات الکتروتراپی با استفاده از جریان الکتریکی،  امواج صوتی و الکترومغناطیسی در اعصاب و عضلات بیمار به صورت کنترل شده تحریک ایجاد می‌کند. 

۲- حرکت دادن اندام‌های بدن توسط خود بیمار است و معمولاً در مواقعی که بیمار بستری است، برای جلوگیری از آسیب مفاصل و اصطلاحاً خشک شدن بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳-  ماساژ درمانی از بهترین و موثرترین راه حل هاست. این روش از دوران باستان مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به صورت دستی یا توسط دستگاه‌های متنوع انجام می‌شود.  

نقش ماساژ درمانی در فیزیوتراپی :

 ماساژ شامل فشار دادن و لمس کردن اندام‌های نرم بدن است که باعث کاهش تنش در عضلات و بهبود گردش خون شده و در نتیجه به نشاط و آرامش بدن کمک می‌کند. همچنین ماساژ دادن با افزایش سطح ماده هورمون اندورفین بدن در بهبود درد  موثر است.

حتماً درد عضلانی ناشی از خستگی کار، ورزش سنگین و یا نشستن غیر صحیح و طولانی مدت را تجربه کرده‌اید که پس از کمی ماساژ آرامش به شما بازگشته است. این احساس کاهش درد در واقع ناشی از همان حرکات فشاری و کششی است که رگ‌های نواحی دردناک بدن شما را باز کرده و با بهبود خون‌رسانی به التیام اندام‌های ملتهب کمک کرده است. پس اگر به دنبال پیش‌گیری از آسیب‌های فیزیکی، خواب راحت، کاهش درد و آرامش هستید، ماساژدرمانی را در دستور کار خود قرار دهید.

دستگاه ماساژور برقی و نکات ضروری در هنگام خرید :
ماساژور وسیله‌ای است که با توجه به طراحی و مأموریت آن، نقاط مختلف بدن را ماساژ می‌دهد. استفاده از دستگاه ماساژور، باعث باز شدن عروق و خون‌رسانی بهتر می‌شود و به تسکین و بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند. ماساژ نواحی قفسه سینه مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد و ماساژ عضلات و مفاصل موجب تسکین درد می‌شود. سلول‌های عضلات تحت تأثیر دستگاه ماساژور تحریک شده و مواد غذایی بیشتری دریافت می‌کنند.

نکات مهم در خصوص خرید دستگاه ماساژور برقی :

از آنجا که برخی از ماساژورها قابلیت استفاده برای تمام قسمت‌های بدن را ندارند، با توجه به نیاز خود اقدام به خرید ماساژور نمایید. مثلاً اگر ماساژ پا برای شما اهمیت دارد، دستگاه ماساژور پا را که به همین منظور طراحی شده برای خرید انتخاب نمایید. سعی کنید از ماساژورهای با وزن کمتر و قابلیت حمل آسان، استفاده نمایید.
 
دستگاه ماساژور متناسب با شرایط فیزیکی خود انتخاب نمایید. انواع ماساژورها در شیوه و شدت ماساژ با هم تفاوت دارند و اگر از دستگاه‌های غیر متناسب با وضعیت جسمی خود استفاده کنید.
واز کیفیت و ایمنی دستگاه ماساژور برقی اطمینان حاصل نمایید.   

انواع مدل‌های ماساژور برقی

ماساژور پا
ماساژورهای پا با استفاده از طراحی متناسب با وضعیت پا، ایجاد گرما و حرکات چرخشی موضعی باعث رفع خستگی و گرفتگی عضلات پا می‌شوند. 

صندلی ماساژور
صندلی‌های ماساژور با هدف ماساژ کل اندام‌های بدن طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها علاوه بر ماساژ نقاط مختلف بدن، قابلیت بررسی وضعیت سلامت و علائم حیاتی فرد را دارند و از کامل‌ترین دستگاه‌های ماساژ به حساب می‌آیند. قابلیت کنترل هوشمند این ماساژورها از طریق اپلیکیشن قابل نصب بر روی تلفن همراه فراهم است.

ماساژور گردن و شانه
ماساژورهای گردن و شانه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گردن را می‌پوشانند و به رفع خستگی عضلات گردن و شانه‌ها کمک می‌کنند.

ماساژور بدن
ماساژورهای برقی موضعی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ماساژور بدن هستند که دارای سری‌های متنوع برای نقاط مختلف بدن بوده و با ایجاد لرزش در اندام‌ها به رفع خستگی بدن کمک می‌کنند. 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir