چرا باید لرزش دست را جدی گرفت ؟

  بیشتر افراد  که دارای لرزش  در دست ها میباشند وگاهی هنگام نگه داشتن دست ها بصورت مستقیم در جلوی بدن ، این مورد به خصوص قابل توجه می باشد. و شرایط متعددی می تواند باعث لرزش چشمگیر شود .

علت لرزش  دست چیست ؟

لرزش دست  یک اختلال حرکتی شایع است. انقباض عضلانی غیر ارادی  باعث لرزش دست می گردد .   اما می تواند لرزش در قسمتهایی مانند بازوها ، سر ، تارهای صوتی ، تنه و پا نیز ایجاد شود. لرزش ها می توانند متناوب باشند ، بعضی مواقع لرزه‌ها به خودی خود بروز می کنند و در بعضی مواقع  نشانگر  سلامت فرد را نشان است بیش از ۲۰ نوع لرزش  تاکنون شناسایی شده است  . 

علت لرزش دست :مواردی که بر مغز تأثیر می گذارد ، معمولاً مسئول لرزش است در برخی موارد ، علت لرزش  ناشناخته است ، اما لرزش ها اغلب ناشی از شرایط عصبی ، اختلالات حرکتی یا سایر مشکلات بهداشتی است.

۱- شرایط عصبی :

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ام اس نوعی لرزش را تجربه می کنند. این حالت اغلب هنگامی رخ میدهد که بیماری به مناطقی در مسیر سیستم عصبی مرکزی که حرکت را کنترل می کند آسیب می رساند.

۲- آسیب دیدگی مغزی :

صدمات جسمی به مغز همچنین می تواند به سیستم  اعصاب آسیب برساند كه در هماهنگی حرکتی نقش  مهم  را دارند.  

۳- بیماری پارکینسون : 

 بیش از ۲۵ درصد از مبتلایان به بیماری پارکینسون دچار یک لرزش  مکرر هستند ,  لرزش معمولاً از یک طرف بدن شروع می شود و ممکن است به طرف دیگر گسترش یابد. لرزش ممکن است در دوره های استرس یا احساسات شدیدتر شود .

۴-  اختلالات حرکتی :

این یکی از شایع ترین اختلالات  است و علت آن ناشناخته است. لرزش معمولاً در هر دو طرف بدن تأثیر می گذارد ،  فرد تمایل دارد که  هنگام حرکت و همچنین در حالت ایستادن در حال حرکت باشد. ژنتیک ممکن است مسئولیت حدود نیمی از موارد لرزش  باشد.

۵- موارد بهداشتی :

 بروز نارسایی کبد یا کلیه در اثر مصرف مشروبات الکی , داشتن اضطراب یا هراس , مصرف بیش از حد  برخی دارو ها مانند , داروهای آسم , آمفتامین ها , کافیین  

 درمان لرزش دست :

۱-  اگر بتوان سبک زندگی تغییر داد .

۲- فیزیوتراپی نمود .

۳- تکنیک های روانشناختی .

درمان های اساسی لرزش  :

در مورد لرزش اساسی ، پزشک ممکن است مسدود کننده های بتا ، مانند پروپرانولول ، متوپرولول یا نادولول را تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است داروهای ضد تشنج مانند پریمیدون را توصیه کند.

درمان های جایگزین :

اگر فردی به داروها پاسخ ندهد یا دچار لرزش شدید شود که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد ، پزشک ممکن است مداخلاتی از قبیل تحریک عمیق مغزی (DBS) را توصیه کند.

DBS به پزشک نیاز دارد تا یک ژنراتور کوچک را در زیر پوست در سینه فوقانی قرار دهد. این سیگنالهای الکتریکی را به الکترودهای کاشته شده در تالاموس ارسال می کند ، که بخشی از مغز است که برخی از حرکات غیر ارادی را هماهنگ و کنترل می کند.

ممکن است با افزایش سن، دستها بیشتر بلرزد. برخی از داروها ، موادی مانند کافئین و اضطراب نیز می توانند باعث لرزش شوند. 

اگر لرزش همچنان ادامه دارد و یا بدتر شود و در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند، بایدبه پزشک مراجعه کنید.

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir