از صابون آنتی باکتریال استفاده کنم یا ژل ضدعفونی کننده دست ؟

صابون ها از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

صابون‌های معمولی، ترکیبی از اسیدهای چرب، روغن‌ها و مواد ضدعفونی کننده هستند، در حالی که صابون‌های آنتی‌باکتریال حاوی موادی هستند  از ترکیب آلی محلول د‌ر آب که باکتری‌زداست ، الکل و گاهی ماده‌ای که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. صابون‌های آنتی‌باکتریال، باکتری‌ها را از بین می‌برند، در حالی که صابون‌های معمولی با شستشو باعث جدا شدن و دفع باکتری‌ها از محل می‌شوند.

ژل‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

انواع ژل‌ها دارای الکل، عامل ضخیم‌کننده، حلال الکل، نوعی مرطوب کننده، مواد معطر و رنگ هستند. برای این که یک ژل ضدعفونی کننده موثر باشد، باید حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشد. هر چقدر درصد الکل بیشتر باشد، ژل تاثیر بیشتری در نابود کردن میکروب‌ها خواهد داشت.

چرا صابون‌های آنتی‌باکتریال این‌قدر طرفدار دارند؟

  بیشترین اثر آنتی‌باکتریال‌ها در کشتن باکتری‌هاست. با این وجود، در مورد استفاده درازمدت از آنها اختلاف نظر وجود دارد. صابون‌های معمولی، باکتری‌ها را از پوست جدا می‌کنند و سپس این باکتری‌ها شسته می‌شوند و یا هنگام خشک کردن دست، به دستمال یا حوله می‌چسبند، در حالی که محصولات آنتی‌باکتریال، باکتری‌ها را در همان محل از بین می‌برند.

استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال ممکن است بتواند در صورت ایجاد بریدگی، از عفونت تا حدی جلوگیری کند . همچنین به علت کشته شدن باکتری‌ها، گسترش و انتقال فرد به فرد بیماری‌هایی نظیر  سرما خوردگی و آنفلونزا و گسترش باکترها  کاهش می‌یابد. پیشگیری از گسترش عفونت‌ها در اماکن بهداشتی از دیگر مزایای این صابون‌هاست. این محصولات برای افرادی که دچار نقص یا ضعف سیستم   ایمنی هستند، مانند بیماران سرطانی  می‌تواند مفید باشد.

استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال چه معایبی دارند؟

درباره معایب استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال، می‌توان گفت که استفاده از این صابون‌ها مزیتی به صابون‌های معمولی در کاهش میزان سرماخوردگی ندارد. برخی از محصولات آنتی‌باکتریال، به خصوص آنهایی که به جای الکل یا سفیدکننده، از مواد سنتتیک استفاده می‌کنند، خطر ایجاد ارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌باکتریال‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها را دارند. عده‌ای از محققان بر این باورند که صابون‌های آنتی‌باکتریال نباید توسط افراد سالم استفاده شوند و مصرف آنها باید محدود به مکان‌هایی باشد که مورد نیاز است، مانند بیمارستان‌ها و خانواده‌هایی که بیمارانی دارند که خطر ابتلا به عفونت باکتریایی در آنها بالاست. مواد شیمیایی موجود در این صابون‌ها بعد از شسته شدن و دفع در فاضلاب، ممکن است برای محیط زیست  نیزخطرناک باشند.

نحوه استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده چیست؟

ابتدا باید جواهرات و زیورآلات از دست خارج کنیم. سپس چند قطره از ژل را (به میزان کافی و تا حدی که دست‌ها کاملا مرطوب شوند) روی کف یک دست می‌ریزیم. دست‌ها را به هم می‌مالیم. به مدت ۲۵ ثانیه ژل را روی تمام سطوح دست‌ها و انگشتان می‌مالیم (یا تا زمانی که دست‌ها کاملا خشک شوند). اگر دست‌ها آلودگی قابل مشاهده داشتند، شستشوی با آب و صابون الزامی است. برای ضدعفونی کردن کامل، تمام سطوح دست‌ها، اطراف ناخن‌ها، لابه‌لای انگشتان و پشت شست و اطراف مچ باید ضدعفونی شوند.

در صورت خوردن، این ژل‌ها می‌توانند مسمومیت با الکل ایجاد کنند.  یک قاشق چای‌خوری از این ژل‌ها برای مسموم کردن یک طفل نوپا کافی است. این ژل‌ها قابل اشتعال هستند.شرط احتیاطات لازم باید در موارد مذکور به عمل آید.

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir