به من بگو چرا موم ریزش داره و راه جلوگیری آن چیه ؟

  ریزش مو چیز عجیب‌و‌غریبی نیست. ریزش تعدادی مو بعد از حمام، سشوار کردن یا موقع شانه‌ زدن اشکالی ندارد و کاملا هم طبیعی است.برای پیشگیری از ریزش مو، مراقبت‌ها و راه‌های ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تا حدود زیادی از ریزش مو جلوگیری کنید . اما در صورتی که ریزش مو شروع شده و به‌طور دائمی ادامه‌دار شده است لازم است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

وقتی که موهایتان خوش حالت، سالم و پرپشت است، جوان تر و زیباتر به نظر می رسید. متأسفانه، ممکن است به دلیل افزایش سن یا دلایل دیگر، موهای شما بریزند. البته، پیش از آن لازم است با انواع مختلف ریزش مو و دلایل آن آشنا شوید. پس بی تردید، هرچه اطلاعات شما بیشتر باشد، بهتر می توانید از موهای خود مراقبت کنید.

موها چگونه رشد می‌كنند؟

برای این‌كه علت ریزش مو را بهتر بفهمیم باید اطلاع دقیقی از مراحل سیكل رشد مو داشته باشیم، چرا كه ممكن است شما در صورت نداشتن اطلاعات كافی ریزش طبیعی مو را یك ریزش غیرطبیعی قلمداد كنید و دچار اضطراب شده و همین استرس و اضطراب خود می‌تواند مقدمات ریزش مو را در شما ایجاد كند و بعكس ممكن است شما بتدریج دچار ریزش مو از نوع بیمار‌گونه آن شده باشید، ولی آن را طبیعی تصور كنید و به دنبال درمان آن نروید و زمانی متوجه قضیه شوید كه به این راحتی‌ها نتوان جبران كرد. پس بهتر است اطلاعات خود را درباره ساختمان و مراحل رشد مو بیشتر كنید.

موی انسان به طور طبیعی با یك روش دوره‌ای رشد می‌كند كه سیكل رشد مو نامیده می‌شود و شامل یك مرحله رشد و یك مرحله استراحت است. مرحله رشد یك فولیكول با فولیكول هم جوارش متفاوت بوده و به این حالت رشد موزائیكی گفته می‌شود.

مراحل مختلف سیكل رشد مو شامل:

۱ ـ‌ مرحله آناژن یا فاز فعال یا فاز رشد كه طول مدت آن ۸ ـ‌۲ سال است.

۲ ـ مرحله كاتاژن یا فاز تحلیل رونده كه یك مرحله گذراست و طول مدت آن ۴ ـ‌۲ هفته است.

۳ ـ مرحله تلوژن یا فاز استراحت كه طول مدت آن حدود ۱۰۰ روز است.

البته طول مدت هر كدام از این فازها با توجه به سن، شرایط تغذیه، فاكتورهای هورمونی و عوامل فیزیولوژیك و پاتولوژیك بدن تغییر می‌كند. یك فولیكول مو در مرحله آناژن به بلندترین طول خود می‌رسد و مو در محكم‌ترین حالت ممكن قرار گیرد.

بعد از مدتی فولیكول وارد مرحله كاتاژن شده و در این مرحله موها شروع به ریزش می‌كنند و در انتهای موی ریخته شده یك برجستگی سفید رنگ نیز دیده می‌‌شود.

چنانچه روزانه به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهایتان هنگام شستشو یا شانه كردن بریزد، اصلا جای نگرانی نیست، چرا كه این ریزش كاملا طبیعی است بعد از این مرحله موی شما وارد مرحله تلوژن یا استراحت می‌شود كه حدود ۲ تا ۴ ماه در این حالت به سر می‌برد.

ریزش مو علت های زیادی دارد و به دو دسته ی ریزش های ارثی و ریزش های غیر ارثی،تقسیم بندی می شود. ریزش های غیر ارثی تنوع زیادی دارند ولی از لحاظ این که شیوع کمتری دارند از این لحاظ از اهمیت کمتری برخوردارند.ریزش مو دلایل مختلفی دارد .«هر انسان به‌طور میانگین روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. مو چرخه‌ی طبیعی خود را طی می‌کند و تار موی جدید جایگزین می‌شود.» ولی دلیل ریزش مو همیشه این نیست، ریزش موها ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل پزشکی باشد که به معاینه و احتمالا درمان احتیاج دارد. 

علت ریزش مو :

۱- ریزش موی ارثی

۲-  تغییرات هورمونی  (مانند کم کاری تیرویید)

۳-عوارض جانبی مصرف برخی از دارو ها

۴- کمبود آهن

۵- بیماری‌های پوستی سر

۶- مدل دادن بیش از حد موها

۷- فشار عصبی خیلی شدید

انواع ریزش مو :

۱-ریزش موی جلوی سر

۲-ریزش مو سکه ای

۳-ر یزش مو ناگهانی

۴- ریزش موهای کل بدن

توصیه های لازم :

از پیچاندن، دستکاری کردن یا کشیدن موی خود بپرهیزید.

موهایتان را با ملایمت بشویید و شانه کنید. (شانه ی دندانه درشت، موهای شما را نمی کشد و کمتر به آن آسیب می زند.)

تا جایی که ممکن است از بیگودی، اتوی مو، درمان با روغن های داغ و فر دائمی اجتناب کنید.

با مشورت پزشک خود، مصرف داروها و مکمل هایی را که ممکن است منجر به ریز مو شوند، قطع کنید.

موهای خود را در برابر اشعه ی خورشید و هرگونه منبع اشعه ی فرابنفش محافظت کنید.

از انواع شامپوهای ضد ریزش موی استفاده کنید.

 اگر در حال شیمی درمانی هستید، از پزشک خود درباره ی کلاه های خنک کننده بپرسید. این کلاه ها برای کاهش ریزش مو در دوران شیمی درمانی به کار گرفته می شوند.

دارو‌های خانگی گیاهی که قبلا تست شده اند و ایمن، ارزان‌تر هستند یک راه عالی برای تحریک رشد مو و پیشگیری از ریزش مو‌ است.

از گیاهان دارویی که میتوان بر شمرد عبارتند از  :

۱- آلوئه ورا ۲- رزماری ۳- اسطوخودوس ۴- نعناع ۵- گیاه مریم گلی ۶- ریحان مقدس ۷- گزنه ۸- شستشو با جوش شیرین ۹- روغن و شیر نارگیل ۱۰- آب پیاز

 

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir