تبخال حاصل چیست ؟ و درمان آ ن

همه تبخال‌هایی که در نقاط مختلف بدن ما به وجود می‌آیند، ریشه در ویروس دارند. ویروس “هرپس سیمپلکس”  که وقت ورود به بدن تبخال ایجاد می‌کند و بیشتر در نقاطی این کار را انجام می‌دهد که مرطوب و مخاطی هستند، نقاطی مثل دهان و بینی و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم به دلیل مرطوب بودنشان مکان خیلی خوبی برای رشد ویروس هرپس هستند. هرپس نوع یک در دهان ما تبخال می‌سازد، یک عارضه پوستی غیرخطرناک ولی آزاردهنده که معمولا در کمتر از دو هفته از بین می‌رود. دو هفته‌ای که باید در طول آن مراقب وسایلی که استفاده می‌کنیم، غذاهایی که می‌خوریم و افرادی که با آن‎ها روبوسی می‏کنیم باشیم.

تبخال، حاصل یک ویروس پنهان :

حتما شما هم شنیده‌اید که تبخال لب بر اثر یک حمله عصبی یا کابوس‌های شبانه خودش را نشان می‌دهد. این گفته تا حدود زیادی درست است، البته علت اصلی تبخال لب شما، کابوسی نیست که شب پیش دیده‎اید بلکه ویروس هرپس سیمپلکس یا  HSV  آن را ایجاد می‏کند. این ویروس از طریق بوسیدن، تماس پوستی، غذا خوردن در یک ظرف، استفاده از وسایلی مثل حوله یا ریش‌‍تراش مشترک و… به بدن فرد منتقل می‏شود و ممکن است تا مدت‌ها خودش را نشان ندهد. برای همین بیشتر افرادی که هرپس سیمپلکس را در بدن خودشان دارند، در واقع تنها وقتی متوجه ابتلایشان می‌شوند که روی جایی از بدنشان تبخال ببینند، از جمله روی لب. این ویروس بر اثر ورود بعضی از مواد غذایی خاص به بدن، تب و بیماری، آلرژی، سرماخوردگی، قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری و استرس و اضطراب فعال می‎‌شود و خودش را به شکل تبخال لب یا دیگر قسمت‏ها نشان می‌دهد.

بسیاری از افراد، تبخال‎های روی لبشان را حتی قبل از بیرون آمدن حس می‌کنند. وقتی قسمتی از لب شما در حال تبخال زدن است، در آن قسمت سوزش، خارش و بی‌حسی دارید و اولین علائم تورم هم همان جا ظاهر می‌شوند. علاوه بر این در هنگام بروز تبخال، ممکن است دمای آن قسمت بالا برود. سردرد، مشکلات بلع، تورم لب و زخم روی آن هم از دیگر علائم تبخال هستند. بازی کردن با بافت تبخال یا کندنش می‌تواند آن را گسترده کند و البته بسیار دردناک است، بنابراین بهتر است با آن کاری نداشته باشید تا خودش از بین برود، یا با تجویز پزشک از پماد استفاده کنید.

برای کاهش درد تب‌خال چه باید کرد؟
براى درد ناشى از تبخال مسکن‌هائى مثل   استامینوفن و آسپیرین مناسب هستند. کمپرس با سرم نمکى (یک قاشق چایخورى نمک در یک لیوان آب تسکین‌دهنده است و به پاکیزه نگه داشن تاول‌ها کمک مى‌کند. پزشک داروى آسیکلوویر را به‌صورت موضعى یا خوراکى تجویز خواهد کرد. این دارو در کاهش شدت علائم در عفونت‌هاى اولیه و ثانویه مؤثر است.

علت بوجود آورنده بیماری تب خال:

عفونت با ویروس هرپس که به پوست تهاجم می کند و غالباً پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه ها یا سالها در آنجا باقی می ماند ویروس از طریق تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می یابد. تاولها و زخمهای تبخال تا زمانی که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع اولین بروز تبخال و چه در بروز مجدد آن .

راه‌های درمان بیماری:
۱- مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.

۲- در ۲۴ ساعت اول پس ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.

۳- به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید.

۴- برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذارنید، روی لبهای خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.

۵- استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن موثر است.

۶- دستکاری نکردن ضایعات یکی از راههای درمان بیماری است.

۷- از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.

۸- در این حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.

۹- مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات ، کاکائو ، غلات  و ژله خودداری کنید.

۱۰- در نهایت ورزش ، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش استرس و فشار عصبی  در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند.

 

تبخال و درمان آن :

با استفاده از برخی مواد غذایی می توان تبخال را درمان کرد مانند :

۱- سیر

۲- گل همیشه بهار

۳- روغن چای

۴- روغن اسطوخودوس

۵- مصرف آنتی بیوتیک ها

۶- کمپرس یخ

۷- مصرف لبنیات

۸- استفاده از کرم ضد ویروس اسیکلوویر

۹- مخلوط سیر با عسل

۱۰- برگ مورد

۱۱- جوش شیرین

۱۲- نمک

۱۳- لیمو

۱۴- عسل

۱۵- عصاره گیاه بادرنجبویه 

تمامی مواردی که گفته شد می تواند در درمان تبخال مؤثر باشد تنها طریقه استفاده از آن ها متفاوت است که در ادامه چند مورد از آن ها را به شما آموزش خواهم داد .

۱- سیر:

سیر دارای خواص ضد میکروبی است در روز چندین بار سیر برش داده شده را روی تبخال بگذارید . سیر باعث خشک شدن تبخال می گردد .

۲- جوش شیرین :

جوش شیرین باعث می گردد که اسیدی که در زخم به وجود آمده است خارج شود . زمانی که جوش شیرین می زنید سوزشی را احساس می کنید چند دقیقه تحمل کنید تا جوش شیرین عمل کند . اگر سوزش زیاد بود و نتوانستید تحمل کنید می توانید با آب آن را بشویید .

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را با پنبه بر روی تبخال بمالید هر چند ساعت این عمل را تکرار کنید تا بهبودی کامل صورت گیرد .

۳- وازلین :

وازلین باعث می گردد که پوست چرب شده و مانع از نشستن گردو غبار بر روی پوست می شود هم چنین جلوگیری از ایجاد عفونت می کند .

۴- نمک :

نمک هم مانع از ایجاد عفونت می گردد آن را با آب مخلوط کنید و خمیر به وجود آمده را بر روی تبخال بگذارید .

چه عواملی باعث شدت یافتن و بیشتر شدن تبخال می شوند ؟

مصرف مواد غذایی مثل :

۱- غلات

۲- کاکائو

۳- شکلات

۴- ژله

۵- زدن رژلب

۶- دستکاری کردن زخم

۷- داشتن استرس و اضطراب

۸- استفاده از وسایل مشترک

۹- روبوسی کردن

۱۰- قرارگیری در معرض آفتاب و …

موجب بدتر شدن تبخال می شوند که از ان ها باید پرهیز کنید .

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir