تخت بیمارستانی در چند نوع مختلف موجود است ؟

 

 تخت بیمارستانی (Hospital  bed) عبارت است از تختی که برای استراحت بیمار در طول ۲۴ ساعت بستری بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تخت بیمارستانی :
۱-تخت بستری سه شکن  ۲- تخت یک شکن ۳- تخت معاینه بیمار۴- تخت بستری بیمار۵-  تخت بستری اطفال۶- تخت سی پی آر۷- تخت زایمان۸- تخت جراحی۹- تخت ارتوپدی۱۰- تخت  CCUو  ICU و تخت الکتریکی و غیره. از میان انواع تخت‌های بیمارستانی  تخت زایمان، جراحی، الکتریکی، ارتوپدی، جنرال، ICU و CCU شرایط ویژه ای داردو به سه مورد  انواع از تختها باختصار میپردازیم.

۱- تخت زایمان یا ژنیکولوژی :
این نوع تخت‌ در لیبر و اتاق های عمل به حفظ هر چه بیشتر پوزیشن ها و حالت‌های یک زایمان طبیعی کمک می کند. در بسیاری از موارد به دلیل خصوصیت‌های ویژه این تخت‌ها، مادر در تمام طول زایمان و نیز روزهای اولیه پس از زایمان روی همان تخت، بستری و معاینه می‌شود. 

۲-تخت جراحی :

این تخت‌ها جهت انجام عمل های جراحی مختلف در وضعیت های متفاوت در اتاق عمل بکار رفته و غالبا به صورت سطح‌های متحرکی ساخته شده‌اند که بالا و پایین رفتن سطح در آن به راحتی امکان پذیر شود. این طراحی بدن بیمار را به طور کامل حمایت می‌کند. قطعات مختلفی امکان اتصال به این تخت‌ها را دارند که تخت را برای هر دو نوع جراحی اعضای فوقانی و تحتانی بدن آماده می‌کند. 

۳- تخت‌های ارتوپدی:

یک تخت ارتوپدی با ملحقات آن با مکانیزم چرخ دنده و یا با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک بالا و پایین می‌شود. در سیستم هیدرولیک ممکن است کنترل دستی یا الکتریکی باشد. این تخت‌ها مجهز به تونل‌های عبور دهنده اشعه ایکس هستند که امکان وارد کردن کاست اشعه ایکس زیر قسمتی از بدن بیمار را فراهم می‌کند. در برخی از تخت‌ها  بخش فوقانی تخت به صورت کشو قابلیت جابجا شدن دارد که شرایط قرارگرفتن بیماردر C-ARM  فلوروسکوپی را فراهم می‌کند. 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir