نکات طلایی در خصوص عوامل ابتلابه عفونت در استخر ها برای بانوان و درمان آن؟

شایع‌ترین علت مراجعه بانوان به پزشک متخصص زنان عفونت‌های دستگاه تناسلی است و معمولا این مراجعه‌ها به‌ دنبال گرایش بیشتر به استخرها و در فصل تابستان زیاد هم می‌شود. برای مقابله با خطرات استخر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

عفونت ناشی از آب های آلوده در استخر ها :

در یک نگاه کلی عفونت‌های شایع ناحیه تناسلی بانوان ناشی از ۵ عامل مهم است که عبارتند از:

۱- باکتریوواژینالیس

۲- کاندیدیاز

۳- تریکومونا

۴- واژینالیس

۵-  تبخال تناسلی که هر کدام شیوه درمانی خاص ‌خودشان را دارند. اما در میان این عوامل، شایع‌ترین عفونت دستگاه تناسلی، عفونت قارچی‌است.

داستان این نوع عفونت‌ها نیز از این قرار است: در واژن ۵ تا ۳۰ درصد خانم‌ها به‌ صورت طبیعی قارچ وجود دارد؛ البته نوعی قارچ که بیماری‌زا نیست؛ اما اگر شرایط مهیا باشد همین عوامل غیر بیماری‌زا، تبدیل به قارچ‌های بیماری‌زا می‌شوند.

فاکتورهای زمینه‌ساز عفونت قارچی عبارتند از:

۱- بیماری دیابت

 ۲-بارداری 

۳- هورمون درمانی و استفاده از هورمون استروژن

۴- مصرف قرص‌های ضدبارداری  

۵- مصرف مکرر آنتی‌بیوتیک

۶- تاثیرگذارتر از دیگر فاکتورها آب‌ آلوده و حتی کلر موجود در آب استخر.

۷- گرمای هوا و تاثیر لباس‌هایی مانند پارچه های جین  .

محیط واژن شرایط اسیدی خاصی دارد که در حالت طبیعی مانع عفونت‌های گوناگون می‌شود، در حالی که بیش از ۳۰ میکروارگانیسم داخل واژن وجود دارد، اما وقتی به هر دلیلی این شرایط اسیدی تغییر پیدا کند، امکان عفونت‌های متعدد افزایش می‌یابد و عفونت‌های قارچی در خانم‌ها بسیار دیده می‌شود؛ برای بیماری‌های گوناگون ممکن است حالت اسیدی واژن را مختل کند و یا اختلال در محیط واژن ممکن است در زنانی که داروهای ضد بار داری  مصرف می‌کنند، ایجاد شود.  دقت در انتخاب استخر‌های عمومی از نظر میزان سلامت آب آن‌ها بسیار مهم است.

 آب استخر می‌تواند در محیط واژن  به علت تغییر شرایط اختلال ایجاد کند، بنابراین میتوان تصور کرد  که با استخر رفتن خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن دور از ذهن نیست .

علائم عفونت قارچی واژن :

۱- بیمار احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی دارد که به صورت سوزش و خارش در دهانه واژن و در قسمت خارجی ناحیه تناسلی دیده می شود.

۲- ترشحات واژن به رنگ سفید و بسیار غلیظ در می آید که می توان آن را به شکل تکه های ریز پنیرمانند دید. بیمار احساس سوزش در زمان نزدیکی با همسر خود دارد و همینطور احساس ورم در قسمت خارجی دستگاه تناسلی می کند.

 ۳-  اگر مکررا و یا به نوع شدید بیماری مبتلا می شوید که گاهی هم به درمان جواب نمی دهد و بلافاصله پس از درمان بیماری باز می گردد، باید از نظر سایر بیماری ها به ویژه بیماری دیابت بررسی شوید.

درمان عفونت قارچی واژن :

۱- پیشگیری بهتر از درمان است.  استفاده از محلول ضدعفونی کننده اختصاصی  (دوش واژینال) می تواند کمک شایانی به جلوگیری ازایجاد  عفونت یا از بین بردن انواع باکتریها و ویروس ها  نماید . 

۲- درمان این بیماری بسیار ساده و معمولا با استفاده از کرم های موضعی ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلی خانم ها انجام می گیرد. گاهی هم اگر قادر به استفاده از کرم واژینال نباشید، با خوردن دارو درمان پذیر می باشد.

۳- چنانچه حامله هستید و یا به طور مکرر درگیر این بیماری می شوید، باید حتما به پزشک زنان خود مراجعه کنید که علت اصلی را جویا شوید.

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir