چالش بانوان آرایشگر چیه وچه خطراتی آنها را تهدید میکنه؟

  برخی از بیماری‌ها و حتی حساسیت‌ها در اثر بروز یک آلرژی مانند عطسه و آبریزش در افراد عود پیدا می‌کند و با آغاز حساسیت، آلرژی‌های دیگر نیز فعال می‌شوند . غیر از بیماری های پوستی که به خصوص میان آرایشگران خانم بسیار شایع هستند، مشکلات داخلی دیگری نیز این افراد را تهدید می کند ولی با رعایت برخی نکته ها به راحتی می توان از آنها پیشگیری کرد.مهمترین مسئله ای که آرایشگران باید به آن توجه داشته باشند، عفونت هایی است که از طریق خراش های پوستی به خون منتقل می شود و استفاده از تیغ، احتمال انتقال این عفونت ها، به خصوص هپاتیت B، C و ایدز را بالا می برد؛ مخصوصا که بسیاری از  افراد از ابتلایشان به این عفونت ها مطلع نیستند و ظاهر کاملا سالمی دارند.

خوشبختانه در حال حاضر در آرایشگاه ها تیغ برای هر نفر تعویض می شود اما نپوشیدن دستکش هنگام کار، می تواند باعث انتقال آلودگی به خود آرایشگر شود.

لازم است اگر دست آرایشگر خراشیدگی دارد، حتما روی آن چسب بزند و هنگام کار دستکش به دست داشته باشد . اسپری های مو یا موادی که برای رنگ، فر و صاف کردن مو به کار می روند، حاوی ترکیب هایی هستند که در هوا پخش می شود. این ترکیب ها به خصوص برای افرادی که زمینه ای از آسم دارند، خطرناک است.

اگر کنار گذاشتن و کار نکردن با این مواد برای کسی امکانپذیر نیست، باید هنگام استفاده از آنها ماسک بزند و اسپری را طوری در دست بگیرد که به سمت مخالف باشد. در فصل های گرم نیز باید مراقب جهت باد کولر و پنکه هنگام مصرف این مواد بود.

استفاده از دستکش و ماسک :

ایستادن های مکرر روی عروق پا تاثیرمنفی بر شخص  می گذارد و باعث بروز واریس می شود. در آرایشگرانی که به دلیل مشغله کاری مرتب سرپا هستند، خونی که باید از پا به  سمت قلب منتقل شود، در پا می ماند و باعث گشادگی وریدهای پا می شود. ماساژ نیز از دیگر شیوه‌هایی است که برای بهبود علائم واریس استفاده می‌شود؛ البته هیچ وقت خودسرانه برای درمان از ماساژ استفاده نکرده و از فردی متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

   انجام دادن حرکات ورزشی مناسب، استفاده از شیوه‌های متفاوت درمانی با نظر پزشک و آب‌درمانی نیز می‌تواند در کاهش و بهبود علائم به بیماران کمک ‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند بیماران پس از مشورت با پزشک بهتر است، هفته‌ای ۳ جلسه آب‌درمانی و شنا را داشته باشند. شنای کرال سینه و پشت نیز از بهترین ورزش‌های موثر برای درمان این بیماری است.

بنابراین لازم است آرایشگران سعی کنند بیشتر کارها را در وضعیت نشسته و مناسب انجام دهند. ایستادن طولانی مدت به خصوص در یک وضعیت باعث می شود گردن برای طولانی مدت در یک حالت قرار بگیرد و به مرور عامل ابتلای فرد به آرتروز گردن، گردن درد و سردردهای مزمن می شود.

اگر آرایشگری مجبور است طولانی مدت بایستد، حتما باید یکی از پاهایش را روی یک چهارپایه کوتاه بگذارد. ایستادن های طولانی باعث افزایش قوس کمر و جلو آمدن شکم , به خصوص در افراد چاق می شود، قوس کمر یکی از دلایل کمردردهای مزمن است. 

   مواد شیمیا یی و آلرژی :

 استفاده از مواد آرایشی، بی رنگ کننده ها و انواع رنگ ها، پاک کننده ها و شوینده ها می تواند در اثر مصرف مداوم در فرد ایجاد آلرژی و حساسیت کند.  دلیل نمی شود اینکه این خانم سال ها آرایشگری می کرده و به مواد شیمیایی آلرژی نشان نداده،  که هیچ وقت دچار حساسیت نشود.

در اگزمای مسمومیتی مسئله <<سمیت >> مطرح است. یعنی با یک بار مصرف،  شاید بظاهر اتفاقی نیافتد ولی در اثر ورود زیاد آن ماده، بدن فرد واکنش آلرژیک نشان می دهد. 

مواد و ترکیب های آرایشی، به خصوص مواد مربوط به رنگ و بی رنگ کننده ها بو دارند، ممکن است مواد متصاعد شده از آنها از طریق استنشاق وارد بدن شود و در همان ناحیه که قبلا روی پوست حساسیت نشان داده بود، ایجاد علایم آلرژیک کند، به همین دلیل استفاده از ماسک را به آرایشگران توصیه می شود .

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir