کاربرد برانکارد + انواع آن

در زمان اتفاق افتادن حادثه برای افراد و مجروح شدن آن ها، معمولا اندام ها از وضعیت طبیعی خود خارج می شوند و ممکن است به آن ها آسیب وارد شود. در این حالت ممکن است استخوان ها از جای خود خارج شوند و اندام های مجاور را دچار پارگی یا آسیب کنند. همچنین امکان دارد آسیب های جدی به نخاع و دستگاه عصبی مرکزی وارد شود. بنابراین این نکته حیاتی است که توجه داشته باشیم افراد مجروح باید تا جای ممکن بدون تکان خوردن و با کمترین جابه جایی به بیمارستان یا محل درمان منتقل شوند تا حرکت دادن بیماران موجب وخیم تر شدن وضعیت بدنی آنان نشود.

برای انتقال بیمار با کمترین میزان حرکت و جابه جایی از برانکاردها استفاده می شود که به شکلی طراحی شده اند تا بهترین کارکرد را در محیط داشته باشند. برانکاردها وظیفه ی حمل بیمار تا مرکز امدادی را به عهده دارند.

ویژگی های برانکارد :

برانکاردها در محیط های مختلف و حتی محیط های بیمارستانی برای انتقال بیماران استفاده می شوند اما برانکاردهای طراحی شده برای آمبولانس و وضعیت های بیرونی و اورژانسی، علاوه بر کارکردهای معمول، دارای ویژگی های خاصی نیز هستند تا کار انتقال بیمار به سریع ترین و بهترین نحوه انجام شود.

شاید بتوان گفت اولین ویژگی تعبیه شده برای برانکارد اورژانسی وجود چرخ در زیر قسمت قائم مربوط به قرارگیری مریض است. معمولا سه جفت چرخ برای این مدل از برانکاردها در نظر گرفته می شود تا تعادل برانکارد در حرکت به خوبی حفظ شود. همچنین چرخ ها دارای ترمز نیز هستند. به طور معمولا پایه های برانکاردهای آمبولانس قابلیت جمع شدن دارند. با استفاده از این قابلیت، سطح برانکارد تقریبا همراستا با زمین قرار خواهد گرفت و انتقال بیمار به برانکارد ساده تر صورت می گیرد. اندازه ی قسمت مسطح برانکارد به شکلی طراحی شده است تا درون ماشین آمبولانس جا شود و همچنین از بیمار در برابر افتادن مراقبت کند. اطراف برانکارد نیز برای جلوگیری از افتادن بیمار و محافظت از او دارای حفاظ است.

سطح برانکارد از نوع  آمبولانسی نرم و از جنس برزنت است تا به سادگی تمیز شود و موارد بهداشتی در مورد آن رعایت شود. همچنین تسمه هایی در اطراف سطح قائم برانکارد وجود دارند که دور بیمار بسته می شوند تا تکان خوردن او را به حداقل برسانند. بعضی از انواع برانکاردهای آمبولانس این ویژگی را دارند که می توانند به شکل صندلی نیز تغییر شکل دهند تا بیمار در صورت نیاز روی آن بنشیند. معمولا برانکاردهای آمبولانس توان انتقال وزن تا دویست کیلوگرم را دارا هستند اما باید قدرت برانکارد قبل از استفاده کاملا امتحان شود.

نحوه ی استفاده از برانکارد آمبولانس :

چون  معمولا آمبولانس ابتدا خود را به محل حادثه میرساند  برای استفاده از برانکارد آمبولانس حداقل به دو نفر نیاز است. در ابتدا بهتر است دو پتو روی سطح برانکارد پهن شود تا بیمار روی آن ها قرار بگیرد و با پتو پوشانده شود. باید بدن و پاهای بیمار کاملا پوشانده شوند. سپس برانکارد به سمت بیمار هدایت می شود و در کنار بیمار، پایه های آن خم می شود تا همراستا با بدن بیمار قرار بگیرد. بیمار باید با آرامش و دقت بسیار به سطح برانکارد منتقل شده و با استفاده از تسمه به تخت بسته شود. سپس دو نفر در ابتدا و انتهای برانکارد قرار می گیرند و مریض را به سمت آمبولانس هدایت می کنند. معمولا بیمار باید از سمت پا هدایت شود.

با رسیدن به آمبولانس برای بار دیگر، پایه ها جمع می شوند، سپس دو فرد سر و ته برانکارد را می گیرند و بیمار را وارد آمبولانس می کنند. بهتر است اول سر مصدوم وارد اتومبیل شود. اگر آمبولانس دارای شیارهای مخصوص حمل برانکارد باشد می توان پایه های برانکارد را روی آن قرار داد.

به طور کلی برانکاردهای آمبولانس یک وسیله ی ضروری برای انتقال بیمار به مرکز درمانی بدون افزایش جراحت وی هستند و خطر آسیب دیدن بیمار را بسیار کاهش می دهند. 

برانکارد که انواع آن شامل شامل موارد زیر است که با شرح مختصری درباره آن توضیح خواهیم داد:
۱- برانکار ساده قابل حمل ( پرتابل ):
این نوع برانکار به عنوان یک برانکار تاشو یا تخت شناخته می شود. این نوع برانکار سبک تر از یک برانکار استاندارد دارای چرخ است و باعث می شود تا مصدوم یا بیمار از فضای تنگ و یا به سمت پایین پله بسیار آسان تر منتقل شود.
۲- برانکارد انعطاف پذیر ( فلکسیبل ):
این مدل ساخته شده از بوم پلاستیکی و یا دیگر مواد انعطاف پذیر مانند پلاستیک سنگین و یا برزنت است که به دو میله متصل است.
۳- صندلی حمل بیمار چرخ دار ( استیر چیر ):
این وسیله به مصدوم در پایین آوردن از پله ها و یا عبور از مکان های باریک که برانکار های معمولی نمی توانند از آن عبور کنند، کمک شایانی می نماید. برند های جدیدتر دارای بدنه محکم و همچنین برزنت یا پلاستیک های سخت جای نشیمنگاه هستند و فضای کمی را اشغال می کنند
۴- برانکارد بسکت :
از این وسیله در مناطق بیابانی ( صحرا ) و یا کوهستانی ( تخته سنگ ها ) استفاده می شود
۵- برانک ارد اسکوپ :
 این وسیله معمولا از پلاستیک سخت و یا آلومینیوم ساخته می شود و چون از دو قسمت تشکیل شده و به صورت قاشق در می آید به آن برانکارد اسکوپ ( قاشقی ) می گویند.
۶- اسپرایت بورد :
اسپاین بورد ( تخته ستون فقرات ) یا همان لانگ بک بورد یکی از شناخته شده ترین اسپرایت بورد هاست .

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir